آموزش شبکه وآموزش سیسکو

وبلاگ آموزشی در مورد آموزش انواع شبکه و آموزش سیسکو

آموزش شبکه وآموزش سیسکو

وبلاگ آموزشی در مورد آموزش انواع شبکه و آموزش سیسکو

آشنایی با اجزای دستگاه فتوکپی و بازسازی دستگاه کپی

عنوان: معرفی اجزای دستگاه فتوکپی و تعمیرات دستگاه فتوکپی

نیاز آشنایی با دستگاه فتوکپی و تعمیرات دستگاه کپی در دنیای امروز رو به افزایش است.این موضوع به دلیل تاثیر فوق العاده این دستگاه ها در کار های روزمره هر انسانی است.دستگاه فتوکپی دستگاهی است که از سند و یا تصاویر بصری بر روی کاغذ کپی تهیه می‌کند. اکثر ماشین‌های فتوکپی امروزی از روش الکتروفتوگرافی استفاده می‌کنند.فتوکپی به طور گسترده در تجارت، دولت و تحصیلات استفاده می‌شود.یکی از انواع کار های تعمیرات تعمیرات تخصصی تجهیزات اداری است که شغلی پردرآمد می باشد تعمیرات تخصصی انواع دستگاههای فتوکپی می باشد که با توجه به پیشرفت تکنولوژی در سالهای اخیر و ورود دستگاههای جدید به بازار و کمبود تکنسین متخصص در زمینه تعمیرات دستگاههای جدید فتوکپی باعث شده تا تعمیرات فتوکپی به یکی از شغلهای پر درآمد این روز ها تبدیل شده است.

 یکی از مهم ترین ماشین های اداری دستگاه فتوکپی است. در بسیاری از مواقع تهیه یک رونوشت و یا کپی از یک سند برای ما بسیار مهم و ضروری است. شاید با واژه ‏کپی برابر اصل است ‏برخورد داشته اید شاید این واژه ‏بهتر بتواند به نقش و اهمیت دستگاه ‏فتوکپی اشاره نماید. دستگاهی که از اسناد یک تصویر دقیقاً مشابه آنها تهیه نماید را دستگاه فتوکپی می نامند. برای شناخت هرچه بیشتر دستگاه ‏فتوکپی باید بدانیم فتوکپی به چه چیزی اطلاق می گردد.کلمه فتو (Photo) به معنای عکس ، نما یا تصویر است و کلمه کپی (Copy) نیز به معنی رونوشت ، روگرفت و تکثیر است . بنابراین فتوکپی عبارت است از رونوشت، روگرفت و نسخه چاپی از یک سند می باشد. سند نیز به نوشته و یا تصویری اطلاق می گردد که می خواهیم از آن یک رونوشت تهیه نمایم که به آن ارژینال نیز می گویند.دستگاه کپی از مجموعه سیستم های مکانیکی و الکترونیکیساخته شده است که انرژی مصرفی آن از نوع الکتریکی است. برای کپی گرفتن به وسیله دستگاه فتوکپی باید مد را روی اسکن قرار داده و بعد ازاستارت آن تصویر سند بر روی کاغذ سفید از دستگاه خارج می گردد.‏دستگاه فتوکپی برای انجام عملیات تهیه فتوکپی به مواد مصرفی اولیه نیاز دارد که عبارتند از: -کاغذ سفید (خام)-تونر- دولوپر

قبل از تعمیر هر وسیله ای باید با اجزای تشکیل دهنده و مسئولیت هر قطعه آشنا باشید تا بتوانید در زمینه عیب یابی و تعمیر دستگاه موفق باشید.خوشبختانه مهندسان موسسه انفورماتیک پارسه با آشنایی کامل با سیستم انواع دستگاه ها چاپ و کپی می توانند تعمیرات فتوکپی شما را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.همچنین موسسه پارسه با برگزاری کامل ترین دوره های آموزش تعمیرات فتوکپی کپی ماشین های اداری به شما برای تعمیر چاپگر یا دستگاه کپی خود و یا ایجاد یک مسیر کاری برای کسب درآمد کمک نماید. حال به معرفی اجزای تشکیل دهنده دستگاه های فتوکپی می پردازیم.در حالت کلی دستگاه فتوکپی از اجزا و قسمتهای مختلف ساخته شده است که برای بررسی می توان آن را به سه قسمت اصلی تقسیم نمود :

بدنه

اجزای مکانیکی

اجزای الکترونیکی

آشنایی با دستگاه فتوکپی و تعمیرات دستگاه کپی

* اجزای تشکیل دهنده دستگاه فتوکپی که در زیر مجموعه بدنه قرار دارند عبارتند از :

نمای داخلی دستگاه

فتوکپی دارای اجزای مختلفی است که با آزاد کردن ضامن رها کننده در کپی های رومیزی قسمت بالایی آن از قسمت زیرین جدا شده و بین آن یک فاصله بوجود می اید که از آن برای دسترسی هر چه بهتر به قسمتهای داخلی دستگاه می توان استفاده نمود .

سرپوش اسناد

برای انجام عملکرد صحیح و کارایی بهتر در هنگام اسکن سند (ارژینال)، از سرپوش (کاور) اسناد استفاده می شود. این سرپوش به صورت متحرک است. برای کپی برداری باید سرپوش را بالا برد. و سند را روی شیشه قرار داد. و سپس دوباره سرپوش را روی سند قرار دهیم.

مبز اسناد (table orginal) ‏

‏که به آن شیشه اسناد یا شیشه ارژینال نیز می گویند. برای اسکن سند و شروع کپی برداری باید سند روی شیشه اسناد قرار گیرد.

سینی خروجی کاغذ ( Paper exit Tray ‏)

‏اسناد پس از کپی برداری از این محل خارج و روی سینی خروجی کاغذ قرار می گیرند.

ضامن آزاد کننده کاست ( grip ‏)

‏برای بیرون کشیدن کاست کاغذ باید ضامن آزاد کننده کاست را گرفته و به بالا هل داده و به بیرون ‏بکشیم سپس می توانیم درون آن کاغذ قرار دهیم.

راهنمای تغذیه دستی ( Manual feed orginal guide ‏)

‏زمانی که می خو اهید کاغذ را به صورت تک برگ در محل تغذیه تک برگ قرار دهیم باید ابتدا صفحه متحرک یا راهنمای تغذیه را با اندازه سایزکاغذ تنظیم کنید.

سینی تغذیه دستی (Manual Feed Tray)

نام دیگر آن Baypass یا تک برگی است . اگر بخواهیم به صورت تک برگ از دستگاه کپی بگیریم کاغذ سفید (خام ) را در این محل قرار می دهیم .

پانل اپراتوری (operation panel)

کنترل دستگاه و انجام کلیه قرامین و دستورات از این قسمت به دستگاه کپی اعمال می شود . در این پانل نشانگر ها ، کلید ها و کلید - نشانگر قرار دارند .

درپوش جلو (Front cover)

برای دسترسی به بعضی از قسمت های دستگاه ، سرویس و یا کاغذ گیر کرده و باید این درپوش را باز نمود باید دقت نمود که در حین فتوکپی گرفتن توسط دستگاه این درپوش باز نشود چون با باز کردن آن دستگاه بلافاصله خاموش می شود و امکان دارد کاغذ داخل دستگاه گیر کند.

 کلید خاموش و روشن (Power Switch)

کلید برق اصلی دستگاه است و دستگاه فتوکپی به وسیله آن خاموش و روشن می شود . پاور سوئیچ یک نوع کلید الاکلنگی (seesaw) با یک طرفه است که فقط دو حالت قطع و وصل دارد.

سینی کاغذ (Paper try)‌

به این قسمت کاست (Cassette) نیز می گویند اگر بخواهیم بیشتر از یک برگ از دستگاه کپی بگیریم باید کاغذ سفید را در این مجل قرار دهیم . کاست محل ذخیره کاغذ جهت کپی برداری است.

* اجزای تشکیل دهنده دستگاه فتوکپی که در زیر مجموعه اجزای مکانیکی قرار دارند عبارتند از :

اجزای مکانیکی در تشکیل کپی از یک سند عملکرد مستقیم دارند و هر چند در آنها قطعات مختلفی بکار رفته است ولی نوع عملکرد کاری آنها مکانیکی است . تمامی این قسمت ها ارتباط کاری نزدیکی با یکدیگر دارند. و ما اکنون بنابر اولویت به بررسی کلی این قسمت ها می پردازیم .

 اپتیک (optic) : اولین مرحله تشکیل تصویر در دستگاه فتوکپی است که محل آن در زیر صفحه شیشه ای بالای دستگاه قرار دارد .

یونیت شارژ (Charger unit) : عمل باردار کردن یا فعال کردن درام به عهده یونیت شارژ است و در بالای درام قرار دارد و با باز کردن درب جلو قابل مشاهده است .

درام (Drum) : لوله ای استوانه ای زرشکی رنگی می باشد که ابتدا تصویر کپی بر روی آن تشکیل می شود .

یونیت ترانسفر (Trancfer Charger ):

عمل انتقال تونر از سطح درام به کاغذ را انجام می دهد .

هیتر : نام دیگر آن فیوزینگ است . در این بخش تونر ها با فشار دو پرس که یکی در زیر قرار دارد و یکی در رو که با درجه حرارتی که در دستگاه های مختلف متفاوت است و حداقل 200 درجه می باشد پخته شده و به خورد الیاف کاغذ می روند حال سوال اینکه چرا این تونر ها به پرس بالایی نمی چسبند ؟ چون که این پرس از جنس تفلون می باشد و همانطور که می دانید تفلون ماده است که نچسب است . هیتر آخرین مرحله تشکیل تصویر است .

یونیت تغذیه کاغذ ( Peper feeding Unit)

یونیت تغذیه کاغذ از دو قسمت تشکیل می شود .

محل های تغذیه کاغذ : مجل تغذیه کاغذ در دو دستگاه فتوکپی از دو قسمت تک برگ (by Pass) و چندی برگی انجام می شود .

یونیت ترانسفر (Trancfer Charger ): عمل انتقال تونر از سطح درام به کاغذ را انجام می دهد .

کاغذ کش ها :

انتقال کاغذ در دستگاه به عهده کاغذ کش هاس است . که شامل کاغذ کش ورودی کاغذ داخلی و کاغذ کش خروجی است .یک قسمت دیگر که در تشکیل تصویر نقش دارد ولی به لحاظ ارتباطی که با اجزای دیگر دارد آن را نیز در همین قسمت توضیح می دهیم .

 یونیت درایور (main drive unit)‌:

مجموعه چرخ دنده ها و تسمه هایی است که نیروی موتور الکتریکی اصلی دستگاه فتوکپی را به قسمت های دیگر می رساند .

یونیت ترانسفر (Trancfer Charger ):

عمل انتقال تونر از سطح درام به کاغذ را انجام می دهد.

* اجزای تشکیل دهنده دستگاه فتوکپی که در زیر مجموعه اجزای الکتریکی قرار دارند عبارتند از :

تمامی قسمت های مکانیکی دستگاه کپی توسط سیستم الکترونیکی آن کنترل می شود. بخش های مختلف آن شامل چندین قسمت اصلی است که به ترتیب بیان می شود.

1. بردهای الکترونیکی (Elecronic Boards):

بردهای الکترونیکی هم کار کنترل قطعه ای از دستگاه و یا قسمتی از آن را انجام می دهند و هم کارتغذیه ولتاژ دهی به قطعه و یا قسمتی از دستگاه را بر عهده دارند.هر یونیت یا هر قسمت از دستگاه کپی بوسیله یک برد الکترونیکی کنترل می شود ولی مهمترین این بردها که در دستگاه نقش اصلی را ایفا می کنند عبارتند از :

    برد اصلی دستگاه (Main Board)
    برد تغذیه و ولتاژ (High voltag board)‌

که در دو نوع Ac board و Dc board می باشد و هر کدام بنابر محل استقرار خود عملکرد متفاوتی دارند.

2.سنسورها و سوئیچ ها (Switch and Sensor):

سنسورها و سوئیچ ها حس گرهایی الکتریکی هستند که اطلاعات خبری را بر حسب کارهایی که در دستگاه انجام می شود به بردهای الکترونیکی می رسانند. هر کدام از سنسورها ظیفه خاصی را انجام می دهند و در قسمت های مختلف دستگاه وجود دارند.

3.موتورهای الکتریکی (Electronic Motors):

موتورهای الکتریکی حرکت کلیه یونیت ها و قطعات دستگاه کپی را انجام می دهند و همگی دارای یک فاز بوده و در دو نوع ذغل دار و بدون زغال هستند.کلاچ ها و سلونوئیدها جز قطعات الکترومکانیکی هستند و یا یک جریان الکتریکی فعال شده و یک حرکت مکانیکی را انجام می دهند.

 آشنایی با اساس کار دستگاه فتوکپی جهت تعمیرات فتوکپی

یکی از بزرگ‌ترین روش‌های نسخه‌برداری، فتوکپی است که اساس فرایند فتوکپی به‌طور خلاصه در مراحل زیر آمده است، همچنین این مطلب می تواند نکاتی در مورد آموزش تعمیرات فتوکپی ارائه دهد.

1- ابتدا روی غلتک نواری یا استوانه‌ای درام (Drum) یک بار الکتریسیته یکنواخت ساکن قرار دارد که ولتاژ بین دو سر آن معمولا 700-600 ولت می‌باشد. سطح غلتک با هادی نوری پوشیده شده است. در گذشته هادی نوری با روکش سلنیوم پوشیده شده بود که با بار مثبت شارژ می‌شد. اما به‌دلیل سمی بودن آن، امروزه از هادی‌های نوری آلی با بار منفی استفاده می‎شود.

2- در دستگاه کپی از نور استفاده می‌شود و به این خاطر است که به آن دستگاه فتوکپی می‌گویند (کپی با استفاده از نور=photocopy ). بنابراین باریکه نور شدیدی از کاغذی که روی شیشه دستگاه کپی قرار داده شده است عبور می‌کند. قسمت‌های سفید کاغذ نور را منعکس کرده و هنگامی که نور منعکس شده به سطح درام برخورد می‌کند آن قسمت سطح باردار درام خنثی می‌شود. نواحی تیره سطح کاغذ (مانند متن و تصاویر) نور را منعکس نمی‌کنند (جذب می‌کنند) و در نتیجه نواحی با بار منفی روی درام باقی می‌ماند.

3- درون دستگاه فتوکپی پودر سیاه رنگ بسیار ظریفی به نام تونر موجود است. پودر تیره تونر که با بار مثبت شارژ شده‌اند به بارهای منفی که روی درام باقی مانده‌اند می‌چسبند (بارهای غیر‌همنام یکدیگر را جذب می‌کنند). در واقع درام می‌تواند به‌صورت انتخابی شارژ شود. در نتیجه فقط قسمت‌هایی از آن تونر را جذب می‌کند. جایی که کاغذ اصلی سیاه است روی درام الکتریسیته ساکن ایجاد می‌کند اما جایی که سفید است ایجاد نمی‌کند و یک تصویر از مدرک روی آن شکل می‌گیرد.

4- سطح کاغذ با الکتریسیته ساکن منفی شارژ می‌شود و تونر باردار مثبت از سطح درام به سطح کاغذ جذب می‌شود. تونر به دما حساس است و در نتیجه هنگامی که ذرات نرم تونر از درام جدا و جذب کاغذ می‌شوند با استفاده از گرما به سطح کاغذ می‌چسبند و به این ترتیب یک کپی ایجاد می‌شود.

در مرحله آخر، هادی نوری باید پاک شده و برای کپی بعدی آماده شود. این عمل به‌طور عادی به‌وسیله در معرض نور قرار دادن آن و خروج بارهای الکتریکی باقی‌مانده و نیز حذف تونر‌های اضافی به‌وسیله یک تیغه،انجام می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.